Logo Nadace O2

Naučte se využívat technologie smysluplně a přitom zabavte sebe i své děti

Naučte se využívat technologie smysluplně  a přitom zabavte sebe i své děti

Mnoho z nás se v předešlém období ocitlo v situaci, kdy jim ze dne na den zůstalo doma jedno nebo více dětí, které bylo potřeba nejen vzdělávat, ale také zabavit a vytvořit si tak prostor pro svou vlastní práci. Věříme, že tipy jak smysluplně zabavit své potomky pomocí technologií oceníte nejen v době pandemie.

1. Příklady táhnou. Ukažte dětem, jak v kyberprostoru pracujete vy

Neodhánějte děti, když doma zasednete k práci. Nechte je koukat přes rameno do účetního programu, napište před nimi e-mail, upravujte reálné dokumenty, prezentace, počítejte v tabulkách, tvořte s dětmi grafy, nechte je být u vašeho online hovoru, ukažte jak programujete a taky jak řešíte situaci, kdy vám něco nefunguje nebo nejde. Možná dokonce najdete činnosti, se kterými vám děti mohou po malé instruktáži pomoci. Děti tak snadno pochopí širší škálu možností, které technologie nabízí a vaše práce pro ně bude snáze představitelná.

2. Nechte si ukázat aplikace, které děti používají a hry, které hrají

Děti mnohdy používají technologie s pocitem viny. Rodiče jim dávají najevo, že je nevyužívají smysluplně a tráví na nich příliš mnoho času. Zkuste proniknout do jejich světa a nechte si ukázat, jak s technologiemi pracují. Třeba budete překvapeni, jaké aplikace používají a že ne všechny hry jsou stejné. Možná si sami po práci odfrknete, když budete společně prozkoumávat graficky úžasné a nápadité hry jako jsou třeba tyto nebo si něco postavíte v Minecraftu (hodit se vám může šikovná příručka pro rodiče).

A jestli ve vás zůstane pocit, že se děti v kyberprostoru pohybují nejistě, lehkovážně nebo se dokonce dostávají do nebezpečí, pak s nimi projděte některá z našich témat nebo se podívejte na video.

3. Naučte se na počítači něco úplně nového

Určitě máte v oblasti digitálních technologií slepá místa, která chcete už dlouho zaplnit nebo si prostě jen osahat něco nového. Naučte se spolu s dětmi nový grafický program, nástroj na tvorbu infografik, prezentací, úpravu fotek a videí nebo se třeba vrhněte i do náročnějších projektů - zprovozněte blog nebo si osvojte základy programování. Aplikace jako CanvaPreziMentimeterScratch nebo e-learning „Kód za kódem“ od Czechitas zvládají i mladší školní děti - projděte si tutorialy a nebojte se ani těch, které jsou v cizím jazyce. Zkoušejte, dělejte chyby a nebuďte moc překvapení, když zjistíte, že to dětem půjde snáz než vám.

4. Objevte svět online vzdělávání a buďte připraveni

Ne každý jsme pedagog a zvládnout domácí přípravu může být docela oříšek. Naštěstí existuje řada skvělých online pomocníků. Spousta výukových videí je zdarma na Youtube nebo v Khanově škole, procvičovat matematiku můžeme na matika.in, programovat se naučíte na Code.org a jazyky v Duolingu. Své online kurzy otevřela i některá nakladatelství - například Fraus. Pár hodin klidné práce vám pak zajistí například dokumentární série z dílny BBC nebo francouzský seriál Svět budoucnosti. Starším dětem pak můžete ukázat Tedx přednášky a pokud by jim to bylo pořád málo, existují kvanta otevřených - tzv. MOOC kurzů z nejlepších univerzit na světě. 

Vyzkoušejte můžete i audioknihy nebo e-knihy. V O2 Knihovně si můžete přečíst nebo poslechnout pohádkypopulárně naučné audioknihy a úplně zdarma nebo za příznivé ceny je k dohledání i povinná četba.

Stáhnout si můžete i náš e-book Vyznejte se v digitálním světě.

5. Staňte se tvůrci

Jedna věc je řemeslně zvládnout určité aplikace a druhá plnit je obsahem. Proč se ten který nástroj vlastně učíme? Co chceme říct infografikou, videem, prezentací nebo články? Zkusme si s dětmi tyto otázky položit raději ještě předtím než se konkrétní aplikaci učíme, aby jim bylo jasné, že začínáme od reálné potřeby něco sdělit, popřípadě něco změnit. Ukažte dětem, jak sami tvoříte, kde čerpáte nápady, inspiraci a co obnáší kreativní proces. 

Ne každé dítě dokáže napsat článek, ale skoro každé dokáže vytvořit infografiku na určité téma, komiks, fotit nebo natočit video. A protože není zakázané potkávat se s kamarády, mohou třeba video natočit společně s nimi a potom je s vaší pomocí upravit.

6. Chopte se šroubováků

Určitě doma najdete vyřazené elektrospotřebiče a sadu šroubováků. Možnost podívat se do jejich vnitřku pomáhá dětem uvědomit si, že věci jsou pod povrchem složitější, ale že jim lze porozumět a pochopit, jak fungují. Po překonání ostychu z toho “věci ničit” se u dětí (i rodičů) rozvíjí nápady na vlastní složitější projekty a touha po opravování a recyklaci. Takové rozmontování klávesnice nebo starého mobilu lze využít pro opravdu výživný projekt. Můžete třeba demontáž zaznamenávat na video nebo fotit jako byste připravovali návod pro někoho dalšího. Tím u dětí budujete uvědomění si jednotlivých kroků a schopnost dokumentovat svoji práci. Záznamů demontáží a videí, která objasňují funkčnost spotřebičů najdete na Youtube YouTube je největší a nejznámější internetový server pro sdílení videí. Kromě funkcí jako je nahrávání nebo přehrávání videí, lze platformu využívat i pro živé vysílání. YouTube byl založen v roce 2005 a vlastní jej společnost Google. stovky (za všechny doporučujeme třeba kanál JerryRigEverything). A protože je většina v angličtině, tak je velmi snadno využijete i jako praktické jazykové lekce.

7. Nebojte se dat

Právě teď kolem nás krouží spousta dat a mnohé z nich stresují nejen nás, ale i děti. Jako rodiče můžeme udělat mnoho, aby se v nich děti lépe vyznaly, hledaly si správné zdroje a pochopily vztahy a souvislosti. Začít můžeme ukázkami dat, které potřebujeme k práci a jak s nimi nakládáme v tabulkách a grafech. Od Excelu nebo Google tabulek se můžeme přesunout k velmi pěkně zpracovaným projektům, určeným přímo pro děti. Jedním z nich je například webová aplikace Dollar Street, která nabízí pohled do domácností v různých zemích světa. Rodiny je možné filtrovat podle jejich příjmů a pomocí fotografií si uvědomit jejich běžný život. Aplikace navazuje na publikaci Faktomluva od Hanse Rosliga, kterou si můžete uklidňovat nervy až dáte děti spát. Po jejím přečtení budete hledat měřítka a vztahy mezi daty, které vás do té doby nenapadly.

8. Zkuste navázat technologie na reálný fyzický projekt

Výborně funguje, když děti tvoří rukama a technologie použivají jako doplněk – podporu pro jejich (nebo třeba váš společný domácí) projekt. Vycházejte primárně z nápadů dětí, ale třeba máte v záloze i nějaký hezký nápad na vylepšení domácnosti, na kterém se chce dítě podílet. Nechte děti, aby dohledaly informace, spočítaly materiál, vytvořily plakátek nebo dokonce postavily e-shop. Že to sami neumíte? Nevadí, aspoň máte příležitost se to učit spolu. Přesně takhle během pár dnů vznikl i tento eshop Prototýpků v tandemu devítiletý kluk a jeho máma.

A nebojte se - děti se běžně vrací od digitálního k fyzickému tvoření a zvládnou neuvěřitelné věci, když před sebou vidí reálný hmatatelný výsledek své práce.

9. Dejte jim podmínky pro tvoření

Možná je to jasné už z předchozích bodů, ale na to, aby se děti v digitálním světě chovaly kreativně, potřebují kreativní nástroje. Zprovozněte jim tvořivé aplikace, pamatujte si hesla a vracejte se k nim. A pokud si přejete, aby dítě nesedělo jen u počítače, ale dělalo i něco rukama, nezapomínejte ho vybavit minimálně kvalitním výtvarným materiálem, protože s pouzdrem ze školy a papíry z tiskárny si dlouho nevystačí. Více tipů, jak doma rozvíjet kreativitu v offline i online světě se dočtete zde včetně tipů na materiál, který je fajn mít doma po ruce nejen v době pandemie. Mimochodem, nemáte náhodou doma pod postelí nebo na půdě staré plyšáky? Zkuste je jedno odpoledne vytáhnout, přidejte k nim nůžky, jehlu a nit a tvořte zombíky. Proč má přešívání plyšáků smysl a jak se dá propojit s technologiemi, se dočtete v článku Re-plyšáci.

10. Odpojte se

Chce to trochu tréninku, pár pravidel, hodně diskuzí a pochopení než si doma zavedeme okna, ve kterých technologie nepoužíváme a ani na ně nemyslíme - kdy máme možnost odpočívat, lelkovat a přemýšlet. Mozek je při využívání technologií v podstatě neustále přetížený, a tak se hodí s dětmi mluvit o jejich i svých vlastních pocitech při používání mobilu či počítače. Není zrovna jednoduché nastavit si práci doma tak, abychom my sami úplně vypnuli, nebyli dosažitelní a ukázali tak dětem, že nic nedělat je strašně důležité. Inspiraci, jak nastavit rovnováhu při průchodu digitálním světem načerpáte například na besedách Replug.me. A teď už zahoďte telefony a počítače a vyražte se nadýchat čerstvého vzduchu ven. 

Autorka: Veronika Šancová se dlouhodobě věnuje rozvoji podnikavosti a digitálních kompetencí u dětí. Založila projekt Prototýpci, jehož vizí je umožnit každému dítěti realizovat svůj vlastní projekt od prvotní myšlenky až k reálnému výtvoru. Prototýpci jsou jedním ze vzdělávacích partnerů grantového programu O2 Chytrá škola.

zjistěte více na stránce výuka Čepice