Logo Nadace O2

Přes seriály až k problémům se spánkem: Binge watching může vést až k chronické únavě

Přes seriály až k problémům se spánkem: Binge watching může vést až k chronické únavě

Ještě jeden díl, pak už půjdu spát. Znáte tuhle průpovídku? Říkáte si ji vy nebo vaše dítě doma, když nemáte lepší program než se koukat na seriály? Možná provozujete takzvaný binge watching, tedy sledování příliš dílů seriálu na jedno posezení. Pozor, dlouhé vysedávání před televizí může vést až k problémům se spánkem.  

Přátelé, Teorie velkého třesku, Dva a půl chlapa, Hra o trůny nebo Jak jsem poznal vaši matku. Znáte nebo přímo milujete některý z výše zmíněných seriálů? A zamýšleli jste se ale někdy nad tím, kolik dílů v kuse na jedno posezení zkouknete? Kolik času u seriálů na některé ze streamovacích platforem trávíte? Možná je nyní ten správný čas se nad tím zamyslet.  

Začneme s trochou matematiky. Podle portálu mediaguru.cz byl v roce 2020 průměrný denní čas strávený u televize 3 hodiny a 59 minut. Pokud z celého dne odečteme ještě osm hodin na spánek, znamená to, že čtvrtinu aktivního dne průměrný Čech stráví u televizní obrazovky. A to jsme ještě nezapočítali čas, kdy se naše oči upírají do telefonu. Průměrná doba, kterou Čech věnuje prohlížení sociálních sítí, se v roce 2020 vyšplhal na 2 hodiny a 39 minut, uvedl mediaguru.cz.  

Vysedávání u seriálu. Nekvalitní spánek. Špatná nálada. Seriál. To může být začarovaný kruh 

Kromě promrhaného času, který jste mohli věnovat produktivním aktivitám či seberozvoji, má přílišné sledování seriálů také nepříznivý vliv na kvalitu spánku. Americká studie z roku 2017 ukazuje, že lidé, kteří sledující více seriálů v kuse, hůře spí. Důvodem může být i modré světlo, které vyřazuje ze všech obrazovek, tedy především z telefonu a televize.  

Pro zajištění kvalitního spánku a dostatečné produkce potřebného hormonu melatoninu bychom se měli vyhnout působení modré složky světla v době, která má být určena spánku. Před spaním bychom tedy neměli používat mobil, tablet a podobná elektronická zařízení. Ani usínání u televize nepřináší spánek dobré kvality,“ doporučila na stránkách mzcr.cz Hlavní hygienička ČR Eva Gottvaldová.     

K neustálému proudu dalších a dalších dílů přispívá i jejich délka, která je přibližně dvacet až třicet minut. Jeden díl uteče jak voda, a vy pak máte chuť si pustit ještě další. Tak, a tím se dostáváte do začarovaného kruhu. Stal se z vás takzvaný binge watcher.  

Binge watching, tedy přílišné sledování seriálu, může mít za následek špatnou kvalitu spánku. Nedostatek odpočinku následně může vést až k chronické únavě, špatné náladě i neschopnosti soustředit se, uvedly novinky.cz.  

Jako ve všem je zkrátka důležité si udržet rovnováhu. Jeden či dva díly seriálu odpoledne pravděpodobně neuškodí, ale prosedět půlku noci u nové řady oblíbeného sitcomu už může. Hlavně v případě, kdy se jedná o děti. Ty potřebují při dospívání kvalitní spánek a odpočinek, který však mnohdy raději vymění za telefon a sociální sítě. A možná si toho ani nejste vědomi. Co všechno může u dětí způsobit ponocování a čemu se před spánkem vyvarovat se dozvíte v tomto článku. Nastavte si balanc mezi mezi technologickým světem a tím reálným. ... "

Autor: Kateřina Neumannová, Tým Bezpečně v síti.cz 

   

zjistěte více na stránce výuka Čepice