Logo chytré školy

Učitelé, školy a technologie? Kombinace, která může fungovat

Učitelé, školy a technologie? Kombinace, která může fungovat

On-line výuka, sdílené obrazovky, aplikace a komplikace, kamery, naučné hry a kvízy. Celá koronovirová krize poukázala na důležitost moderní informační a komunikační technologie. A to i v tak tradičním prostředí, jakými jsou školy. Místa, kde se vaše děti učí myslet.

Přestože pandemie rozšířila možnosti využití technologií na školách, znají učitelé vašich ratolestí všechny vychytávky vhodné pro výuku i nástrahy s tím spojené?

Důležitý je pozitivní přístup

Vesměs většina učitelů nahlíží na zavádění moderních technologií do výuky poměrně optimisticky. Přeci jen jsou technologie důležitou součástí našich životů, a pro mladé i budoucností. Většina učitelů zapojených do výzkumu Český učitel ve světě technologií používá technologie ráda a chce je více zapojovat do výuky. Jede škola, kde vaše dítě studuje, taky na modernizační vlně? 

(Data vycházející z výzkumu Český učitel ve světě technologií)

„Učitelé se shodují, že současné školství vzdělávací technologie pro podporu výuky potřebuje,“ řekl Kamil Kopecký z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. „K efektivnímu fungování jim ale často chybí kvalitní počítače, potřebný software a hlavně jednotná vize a podpora ze strany vedení školy,“ dodal.

Vešli jste během pandemie do pokoje, kde vaše děti se sluchátky ťukaly do klávesnice? Ukázalo se, že nejoptimálnější pro online výuku, testování a komunikaci učitelů se žáky jsou komplexní e-learningová řešení (např. Google Classroom, MS Teams, Moodle). 

Vymoženosti doby? Někdo používá tablety, jiní tiskárny 

Většinu z těchto platforem je možné používat prostřednictvím internetového prohlížeče, smartphonu nebo tabletu. „Na základních školách je přitom používá v omezené míře pouze třetina pedagogů, na středních dvě třetiny z dotázaných,“ vysvětlil již dříve Kamil Kopecký. Možná se tak děti setkaly s pedagogy, kteří měli i velké technické problémy. Nefunkční kamery, padající internet, dlouhé načítání obrazovky nebo prostě jen černá obrazovka.   

A nejčastější technologie, které učitelé pro výuku používají? Tiskárny s kopírkou a interaktivní tabule. Pouze každý třetí učitel zapojil do výuky tablet. „Evergreenem zůstává překvapivě i meotar – pro výuku ho stále využívá 5,5 procenta dotázaných,“ divil se Kopecký.

(Data vycházející z výzkumu Český učitel ve světě technologií)

Starým způsobům odzvonilo. Přichází nová éra švindlování 

Popsané dlaně nebo posílání papírku s odpověďmi? Minulost, pokrok neminul ani způsoby podvádění. Technologie mají ve škole celou řadu benefitů, ale stejně tak mohou být i zneužity. 

„Téměř polovina dotázaných učitelů potvrzuje, že žáci využívají moderní technologie i k podvádění a opisování,“ poukázal Kamil Kopecký na výsledky výzkumu, podle kterého studenti nejčastěji zneužívají telefony. Děti se adaptovaly a technologie jednoduše používají k ulehčování svých povinností. 

(Data vycházející z výzkumu Český učitel ve světě technologií)

Žáci mají v telefonech připravené taháky, vyhledávají si při živém testu odpovědi na internetu nebo fotí zadání testu, které pak s ostatními sdílejí. Stále častější je také švindlování pomocí chytrých hodinek. 

Počítače na školách? Paráda, ale i zodpovědnost

Znepokojivé závěry přinesl výzkum v oblasti zabezpečení učitelských počítačů, školní sítě a používání sdílených zařízení. „Šedesát pět procent správců počítačových sítí nám potvrdilo, že na svých školách nemají ošetřeny přístupy do počítačů z USB portů, a to ani na zaměstnaneckých, ani na žákovských počítačích. To ukazuje jasnou slabinu, přes kterou se dá snadno do školní počítačové sítě nabourat,“ uvedl Kopecký. 

Učitelské počítače společně se školními tak mohou být v hledáčku různých hackerských útočníků. Data, známky, osobní informace, testy i osobní maily. Co všechno se v těchto počítačích ukrývá? A co je v potencionálním riziku bez řádného zabezpečení?

(Data vycházející z výzkumu Český učitel ve světě technologií)

Nejedná se jen o poplašné varování. Čtvrtina správců školních sítí potvrdila hackerské útoky na jejich školy. Nejčastější jde o DDOS útoky či ransomware.

(Data vycházející z výzkumu Český učitel ve světě technologií)

Technologie jsou všude kolem nás. Denně je používáme a naše děti v jejich bezprostřední blízkosti vyrůstají. Technologie, přístupy, možnosti. To vše se mění a vyvíjí. I školy by tak měly udržet tempo s rychle se měnícím online prostředím. Právě tyto instituce by měly vzdělávat a bezproblémově předávat nejnovější informace za pomoci nejmodernějších možností. Přeci jen jsou děti budoucnost. A budoucnost jsou technologie.     

Rady a tipy, které se moderním školám mohou hodit nejen při online výuce, zájemci naleznou díky operátoru O2 a programu O2 Chytrá škola na webovém portálu www.ucimesenadalku.cz.

Společnost O2 společně s Pedagogickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci uskutečnila od února do června 2020 unikátní výzkum Český učitel ve světě technologií mezi dvěma tisíci českých učitelů. Cílem bylo zjistit, jak se učitelé základních a středních škol staví k využívání technologií ve výuce, s jakými nástroji pracují a zda jsou technologie na školách používány bezpečně.  

zjistěte více na stránce výuka Čepice